مکتب خونه حسابداری

مکتب خونه حسابداری

از چرتکه تا حسابدری مکانیزه
مکتب خونه حسابداری

مکتب خونه حسابداری

از چرتکه تا حسابدری مکانیزه

تعریف حساب های موقت

تعریف درآمد revenue : ورود وجه نقد و دارایی های دیگر به یک واحد انتفاعی یا افزایش دارایی های موجود آن و یا تسویه یا کاهش بدهی های یک واحد و یا ترکیبی از آنها که از فعالیت های اصلی یا جانبی واحد ناشی شود ، درآمد است .هر گونه افزایش در حقوق صاحبان سهام که ناشی از آورده آنها نیست .

تعریف هزینه   cost  : خروج وجه نقد و دارایی های دیگر از یک واحد انتفاعی و یا مصرف یا استهلاک دارایی های موجود آن یا افزایش بدهی های یک واحد و یا ترکیبی از آنها که در نتیجه اجرای فعالیت های اصلی یا جانبی واحد واقع شود ، هزینه است . هر گونه کاهش در حقوق صاحبان سهام که ناشی از برداشت آنها نیست . 

  

( منبع : کتاب اصول 1 حسابداری تالیف دکتر ایرج نوروش - نشریه 113 سازمازمان حسابرسی )

تعریف حساب های دائمی

تعریف دارایی (Asset) : در واقع به اموال یا منابع اقتصادی متعلق به یک واحد تجاری اطلاق می‌شود. در حسابداری برای این که یک قلم بتواند دارایی محسوب شود باید  الف : نبع اقتصادی باشد یعنی برای واحد تجاری منافع آتی داشته باشد، ب : در تسلط مالکانه واحد تجاری باشد و ج : قابل تقویم به پول باشد. مفهوم تسلط مالکانه عیناً مطابق با مفهوم مالکیت قانونی نیست. هنگامی که یک واحد تجاری اتومبیلی را به اقساط خریداری کند، ممکن است مالکیت قانونی اتومبیل تا قبل از پرداخت آخرین قسط به خریدار منتقل نشود. با این حال چون این اتومبیل به تصرف و کنترل کامل خریدار در می‌آید و او نسبت به آن تسلط و انتفاع مالکانه پیدا می‌کند، از نظر حسابداری جزو دارایی واحد تجاری محسوب می‌شود.

تعریف بدهی ( liabilities ) : بدهی عبارت از تعهد انتقال منافع اقتصادی توسط واحد تجاری ناشی از معاملات یا سایر رویدادهای گذشته‌است.

تعریف سرمایه ( capital ) : سرمایه به زبان ساده آورده صاحبان سهام (شرکا) جهت تشکیل شرکت می‌باشد. که این آورده می‌تواند بصورت وجه نقد یا اموال و اثاثه و ماشین آلات و ... باشد. سرمایه عبارت از باقی‌مانده‌ای است که از کسر جمع بدهی‌های واحد تجاری از جمع دارایی‌های آن حاصل می‌شود   . 

این حسابها در ترازنامه می آیند .


( منبع : کتاب اصول حسابداری 1 تالیف دکتر ایرج نوروش - نشریه 113 سازمان حسابرسی )

انواع حساب ها

در حسابداری هر حساب دارای یک ماهیت است یعنی حسابها ماهیتا یا بدهکار هستند یا بستانکار و این ماهیت حسابها از بحث دوطرفه بودن حسابها نشات گرفته و کنترل بعضی از حسابها با دونستن ماهیت اون حساب انجام میشه .

حسابها را در یک دسته بندی کلی به دو نوع دائم و موقت تقسیم می کنند .

حساب های موقت :

حساب هایی هستند که مربوط به عملیات حسابداری در یک سال مالی هستند و در پایان سال با یک حساب واسطه بسته میشوند یعنی صفر میشوند و در نهایت نتیجه عملیات آنها به حساب های دائم منتقل میشود و و باز در ابتدای سال بعد مجددا افتتاح میشوند . ضمنا به این نوع حسابها ، حسابه های سود و زیانی هم گفته میشه مانند حسابهای درآمد و هزینه .

حساب های دائم :

حساب هایی هستند که از ابتدای تاسیس یک واحد تجاری افتتاح شده و عملیات حسابداری سالهای مختلف در آنها انجام شده و مانده آنها از یک سال به سال مالی بعد منتقل میشوند . ضمنا به این نوع حسابها ، حساب های ترازنامه ای هم گفته میشه . مثل دارایی ها و بدهی ها و سرمایه .

( منبع : کتاب اصول حسابداری 1 تالیف دکتر ایرج نوروش )

انواع حسابداری

 مهمترین شاخه های حسابداری عبارتند از حسابداری صنعتی، حسابداری مالی، حسابرسی، حسابداری دولتی و حسابداری مدیریت.

ادامه مطلب ...

تعریف حسابداری و معادله آن

حسابداری : زبان تجارت خوانده می‌شود. زیرا از طریق تهیه گزارش‌های مالی، اطلاعات لازم را دربارهٔ واحدهای اقتصادی در اختیار اشخاص ذی‌نفع و ذی‌علاقه قرار می‌دهد. این اشخاص شامل مدیران، صاحبان سرمایه، اعتبار دهندگان، سازمان‌های مالی و اقتصادی دولت و از این قبیل هستند. 

معادله حسابداری :معادله حسابداری همواره درکلیه وقایع و رویدادهای مالی ودادوستد ها ومعاملات برقراراست . بر اساس این معادله ، تجزیه وتحلیل وهمچنین مبنای طبقه بندی عمومی حسابها ، تعیین وضعیت مالی وتهیه ترازنامه موئسسات است .بدین خاطر، "معادله حسابداری"  را  "معادله ترازنامه" یا " بیلان " هم می گویند.معادله حسابداری به عنوان شالوده حسابداری نوین (سیستم حسابداری دوطرفه ) مطرح است .بین 3 عنصر اصلی از 5 عنصر مدل حسابداری شامل (دارائی ، بدهی ، سرمایه ) همواره یک رابطه منطقی وجوددارد.این رابطه منطقی رامعادله حسابداری می نامند.

 دارائی = بدهی + سرمایه

capital + liabilities = assets 

( منبع : کتاب اصول حسابداری 1 تالیف دکتر ایرج نوروش )