مکتب خونه حسابداری

مکتب خونه حسابداری

از چرتکه تا حسابدری مکانیزه
مکتب خونه حسابداری

مکتب خونه حسابداری

از چرتکه تا حسابدری مکانیزه

تعریف حساب های دائمی

تعریف دارایی (Asset) : در واقع به اموال یا منابع اقتصادی متعلق به یک واحد تجاری اطلاق می‌شود. در حسابداری برای این که یک قلم بتواند دارایی محسوب شود باید  الف : نبع اقتصادی باشد یعنی برای واحد تجاری منافع آتی داشته باشد، ب : در تسلط مالکانه واحد تجاری باشد و ج : قابل تقویم به پول باشد. مفهوم تسلط مالکانه عیناً مطابق با مفهوم مالکیت قانونی نیست. هنگامی که یک واحد تجاری اتومبیلی را به اقساط خریداری کند، ممکن است مالکیت قانونی اتومبیل تا قبل از پرداخت آخرین قسط به خریدار منتقل نشود. با این حال چون این اتومبیل به تصرف و کنترل کامل خریدار در می‌آید و او نسبت به آن تسلط و انتفاع مالکانه پیدا می‌کند، از نظر حسابداری جزو دارایی واحد تجاری محسوب می‌شود.

تعریف بدهی ( liabilities ) : بدهی عبارت از تعهد انتقال منافع اقتصادی توسط واحد تجاری ناشی از معاملات یا سایر رویدادهای گذشته‌است.

تعریف سرمایه ( capital ) : سرمایه به زبان ساده آورده صاحبان سهام (شرکا) جهت تشکیل شرکت می‌باشد. که این آورده می‌تواند بصورت وجه نقد یا اموال و اثاثه و ماشین آلات و ... باشد. سرمایه عبارت از باقی‌مانده‌ای است که از کسر جمع بدهی‌های واحد تجاری از جمع دارایی‌های آن حاصل می‌شود   . 

این حسابها در ترازنامه می آیند .


( منبع : کتاب اصول حسابداری 1 تالیف دکتر ایرج نوروش - نشریه 113 سازمان حسابرسی )
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.